5.12.11

Kawan-kawan Kita di Obersea

China
 Mesir

Jordan

Antara wajah kawan-kawan kita di perantauan. Orang kata hidup di luar negara ni best.. 

Memang silap besarlah, bagi aku hidup di luar negara takdelah best mana. Lagi-lagi bila musim sejuk, MENGGIGIL! Jauh dengan keluarga, makanan dan budaya yang pelik2 dan ganjil, tiadanya bazar ramadhan @ pasar malam, masalah pertuturan, dipandang sinis oleh warga tempatan, menjadi target penjenayah, pencuri, pencabul, perompak, peragut,  dan berbagai lagi perkara yang tidak menyelesakan  berlaku bila tinggal di negara orang ni.

Tak best kan..

Maka untunglah mereka yang berada di Malaysia. Cubalah korang fikir betul-betul. Betapa banyaknya nikmat hidup di negara tanah tumpah darah kita. Walaupun memang aku tak nafikan kerajaan kita TERUK tapi at least adanya pihak pembangkang yang dapat mengawal keterukan kerajaan daripada menjadi lebih teruk.( Aku tak tipu)

Betullah peribahasa Melayu: Hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang, lebih baik di negeri sendiri.

Semakin lama aku tinggal kat obersea ni semakin aku rasa kebenaran peribahasa tersebut tapi nak buat macam mana, aku dah ada kontrak dengan pihak tajaan. Maka terpaksalah aku menghabiskan sisa2 zaman universiti aku di perantauan.

Aku menulis makalah ini dari bumi Jordan. Kalau korang nak tahu, sebelah Jordan ni negara haram Israel. Bila-bila masa boleh bergaduh, cuma setakat ni Jordan terikat dengan perjanjian bersama pihak Israel. Tapi situasi kini sangat mencemaskan, dengan rusuhan yang berlaku di hampir kebanyakan negara Arab membayangkan pihak musuh Islam terutamanya Israel Laknatullah bersama negara sekutunya, Amerika tidak akan berdiam diri. Ni bukan konspirasi, ni betul-betul kejadian.

Aku harap kawan-kawan aku kat mana-mana pun korang berada, marilah sama-sama meneliti situasi yang berlaku di negara Arab ini dengan sepenuh perhatian dan paling kurang kita bertaubat. Sesungguhnya sesuatu yang besar akan berlaku dan kita kena bersiap sedia.

Apa yang akan berlaku?

Rasanya tak perlu dijawab kot, apa pun peristiwa besar yang akan berlaku di dunia, besar lagi peristiwa yang akan berlaku terhadap diri kita.

KEMATIAN!

Adakah kita bersedia untuk menghadapinya?? Ketika makalah ni ditulis, mayat seorang pelajar perubatan tahun 2 Malaysia yang menghembuskan nafas terakhirnya di bumi Jordan telah selamat tiba di tanah air Malaysia dengan diiringi ayah tercinta. Adakah dia menyangka yang dia akan meninggal dulu sebelum ayahnya yang telah lanjut usia meninggal?

Pastinya TIDAK! Adakah kita tahu bila kita akan meninggal??

Pastinya TIDAK!

Adakah kita dapat kembali ke dunia untuk beramal soleh setelah diazab seksa oleh Allah nanti??

Pastinya TIDAK!

Sesungguhnya kematian itu lebih pasti berlaku daripada pastinya tahun depan tahun 2012.

Tak semestinya kita kena duduk mendekam kat dalam masjid je nak masuk syurga.. Fikir-fikirkanlah..

Saidina Ali R.A. berkata :

1. Dari sekian banyak nikmat dunia, cukuplah ISLAM sebagai nikmat bagimu
.
2. Dari sekian banyak kesibukan, cukuplah KETAATAN sebagai kesibukan bagimu.

3. Dari sekian banyak pelajaran, cukuplah KEMATIAN sebagai pelajaran bagimu.

Chill bro. Kalau korang sempat membaca makalah ni maksudnya korang masih berpeluang untuk kembali ke jalan yang benar dan best ini. Akhir sekali aku nak minta supaya kawan-kawan Enigma yang budiman sekalian agar mendoakan keselamatan dan kecemerlangan kami di perantauan ini. Janganlah dengki sangat. Aku ulang: Bukannya best pon kat obersea!

Sekian, sayang korang! :D






1 comments:

~..MaWar BeRdUrI..~ said...

Salam..mabruk kepada sahabat2 yg belajar di obersea.Sesungguhnya kalian adalah insan yang terbaik dipilih oleh Allah untuk berada disana.Timbalah sebanyak mana ilmu yang dapat memanfaatkan diri kalian.Anggaplah segala kekurangan di sana sebagai satu mehnah yang menjadikan kalian terus kuat,InsyaAllah pertolongan Allah mengiringi perjuangan kalian disana...insyaAllah..

Post a Comment