26.10.11

~Amanahlah dengan ILMU~

Salam perjuangan kepada sahabat2 sekalian..harapnya warga ENIGMA berada dalam rahmat dan kasih sayangNya..Sebelum itu,,alhamdulillah dan bersyukur kehadrat Ilahi dengan inayahNya dapat lagi tangan ini menaip,,mata ini mampu lagi melihat ciptaanNya,,telinga ini mampu lagi mendengar kalimah2Nya..tidak lupa juga kepada junjungan besar nabi Muhammad S.A.W,,kerana dengan berkat perjuangan baginda pada sutu ketika dahulu,,kita berjaya bergelar MUSLIM dan insyaAllah sebgai seorang MUKMIN,,

oklah..kembali pada topik asal,,AMANAHLA DENGAN ILMU,,mungkin ini sedikit perkongsian yang boleh kita jadikan panduan hidup kita,,InsyaAllah,,okla sebelum tue,,kte nak bglah beberapa situasi,,n harap korang semua dapat fikirkan la yea,,

ok..situasi 1 berkenaan pelajar A..

PELAJAR A nie sorang yang sangat hebat..otaknya memanglah tahap genius abis,ckapla subjek apa pun,,semuanya dalam kepala otak dye..cthnya,,ckapla pasal KIMIA,,dyela genius,,PHYSICS??ala bg dye kacang jer..ADD MATH??erm,,jgn ckap,,dye kira pkai jari,,B.ARAB??dye nie siap jd mentor lagi kat sahabat2 lain..PQS & PSI,,semuanya da dalam otak,,senang ckap pasal akademik nie,,dyela bolot semua..pelajar elit sekolah siap jadi anak kesayangan pengetua lagi..n tibala sampai keputusan SPM??mmglah dye semuanya straight A+..bukan cam kita2 nie..dye amik lbeh 20 subjek,,dan mmg sangat geniusla,,
sehinggalah..smpai ke UNIVERSITI yang terkemuka,,dye masih lagi terkenal dengan genius,,
Suatu hari..sedang dye sibuk menghadap lappy kesayangannya utk membuat assignment yang bertimbun,,tiba2 kedengaran azan di surau yang berdekatan,,ALLAHUAKBAR,,ALLAHUAKBAR....dan seraya dye berkata" adoyai,,azanlah pulak,,bnyak lagila kerja aku xsiap nie,,kalau aku pergi solat dulu,,surela xkan siap,,erm,,xpela tggula,,ala lagipun jap aje,,masa solat nie pnjang lagi,,,"..waktu pun terus berlalu,,dan dye terus berkata " xpe2,,kejap jer lagi,,nak siap dah nie,,dan belum lagi assignmentnye siap,,dia sudah terlelap dibuai mimpi yang sangat2 indah,,,SOLATNYE????wallahualam...

ok..1 lagi situasi,,PELAJAR B,,,
PELAJAR B nie juga xkurang hebatnye dari pelajar A,,,sangat2la pandai,,nak dijadikan cerita satu hari,,dye terjumpa seorang makcik nie kat stesen bas..dan berbuallah mereka,,

Makcik   : Assalamualaikum nak,,wah,,makcik nampak kamu nie seperti seorang pelajar U..kamu belajar  dimana??

Pelajar B : Wassalam makcik,,ha'aa saya belajar lagi..dekat UXXX..nape makcik??

Makcik   : Wah,,hebatnya kamu,,makcik teringin sangat nak tengok anak2 makcik nie hebat mcm            kamu,,belajar kat U yg terkemuka,,tp makcik xmampu nak,,anak2 makcik mengaji kat pondok         jer..tp makcik agak kecewala dengan kamu..kamu ni...


Pelajar B : (alamak pehal pulakla orang tua nie,,,ad yg xkena ngan aku ker??)
                nape dengan saya makcik,,??

Makcik   : pakaian kamu tue,,nak,jgn ikutkan trend zaman skrg,,budak zaman skrg nie bukannya taw tutup badan diorang tp balut badan,,sdey makcik nak,,kamu belajar tinggi2 nie,,ilmu kamu pun banyak,,tp pakaian kamu,,sdeh makcik tgok,,(belum sempat makcik tue habiskan kata2nya...)


Pelajar B  : da2 makcik!!stop2..makcik ingat saya nie dtg stesen nie nak dengar ceramah makcik ker??patutla    anak2 makcik xdpt masuk U mcm saya..mkcik tue yg kolot sgt,,dahla makcik,,nasihat jer kat org2    kampung makcik yer.....sye ad hal nie...

sahabat2,,boleh bayangkan x apa perasaan makcik tue??sdey??marah??kecewa??erm,,hanya makcik tuela yg dpt rasa

ok!berdasarkan 2 situasi yg kte bagi..dapat x apa sebenarnya yg ingin kte sampaikan,,okla utk situasi pertama,,xgunakan kalau kita ada ilmu banyak2,,stadi tahap nak pecah kepala,,result gempak gler2la,,tp solat kita??sahabat2..mari kita ingat balik,,kejayaan kita siapa yang bagi..?adakah sepenuhnya usaha kita??kalau betul la semuanya usaha kita,,kenapa kadangkala kita terfikir,,kawan aku lagi sungguh2 belajar,,tp result xdela gempak mana??ok utk jawpan itu,,ALLAHla,,yg memberi kejayaan kepada kita,,ALLAH sendiri berkata kun fayakun,,ok!cuba bayangkan yea PELAJAR A td gler punya stadi dye lambatkan solat..sedangkan dia tahu itu dah berdosa..tp dia khianat dengan ilmu dia,,kalau da solat pun xjaga,,al-Quran lagi la entah ke mana..bukankah solat tue tiang agama??dari darjah 1 lagi kita belajar kan,,teringat sabda Rasulullah S.AW,,
" TIADA IMAN bg mereka yang TIADA AMANAH dalam hatinya,,TIADA SOLAT bagi mereka yang TIDAK BERSUCI,,TIADA AGAMA bagi mereka yang TIDAK BERSOLAT." so,,fikir2kanlah..


ok untuk situsi ke2 pulak,sdeykan klau jd pelajar B(nauzubillaiminzalik),,belajar kat U terkemuka..tp sikapnya..dia telah mencuaikan amanah terhadap ilmunya,,mustahillah dia xtahu aurat2 sebagai seorang muslimah,,rasa2nya dari darjah 1 kot belajar??kadangkala manusia nie bukannya xtahu tp buat2 xtahu,,kadang2 mereka tahu mana dosa dan pahal,,tp sebab xnampak kan,,kadang2 mereka tahu jer batas2 syariat tp kenapa still langgar..tuela yg namanya khianat dengan ilmu,,tambahan pula pelajar B tadi yang kononnya sangat hebat sehingga nasihat makcik tue langsung xdiendahkan langsung,,dasyatkan,,isk2..

erm,,rasanya panjang lebar pulak,,rasa cam jd ustazah Balqis pulak,,haha..sejujurnya ini sekadar perkongsian buat sahabt2 dan juga diri ini yang sangat2 penuh dengan dosa,,Sahabat2,,ingatlah...
AMANAHLAH PADA ILMU KITA,,SESUNGGUHNYA TIADA AMANAH YANG LEBIH BESAR UNTUK DIJAGA MELAINKAN KITA BERAMAL DENGAN APA YANG KITA FAHAMI,,JANGAN SESEKALI MENSIA-SIAKAN ILMU YANG KITA ADA..
dan ingatlah andaikata suatu hari kita dilantik menjadi seorang doktor,peguam,perdana menteri yang berjaya,,engineer yg kaya raya,,n whatever,,ALLAH xkan tanye apa rahsia kejayaan kita diakhirat kelak tp perkara yang Allah akan persoalkan ialah bagaimana solat kita.??..bagaimana iman kita,,??dan sebagainya,,harap2nye janganlah sesekali kita KHIANAT DENGAN ILMU FARDU AIN yang kita belajar dari tadika lagi,,,
oklah,,setakat ini saje kot perkongsian yang dapat dikongsi..harap2nya ia sangat bermanfaat buat diri kita dan semua sahabat2 yang disayangi kerana ALLAH,,segala silap salah semasa bicara harap diampunkan,,sesungguhnya kte seorang hamba yang lemah,,,,,,,,,,,,,

0 comments:

Post a Comment