29.8.11

Pemergian di bulan SYAWAL

"Ya Allah!!!astaghfirullah...mimpi tu datang lagi...masuk hari ini kali ke-3 aku telah mimpi benda yang sama,,di mana aku melihat sahabat2ku,,sedang berkerumun dan menangis di suatu tempat yang lapang,,segera aku bangun dari tidur serta segera bersihkan diri,,lalu dengan penuh rasa kehambaan aku menunaikan solat tahajud..tidak ku lupakan untuk melakukan solat istikharah meminta petunjuk daripada Allah mengenai mimpi yang aku lalui,,aku amat bermohon kepada ILAHI agar daat selamatkan sahabat2ku,,sesungguhnya aku amat sayang pada mereka!

...........................................................

Allahuakabar,,Allahuakbar..Allahuakbar..Lailahaillahuwallahhuakbar..Allahuakbar walillahilhamd.. kedengaran takbir yang berkumandang di masjid berdekatan rumahku...tetiba hatiku sayu..sayu meninggalkan Ramadhan yang penuh mulia,,entah mengapa aku merasakan bahawa Ramadan kali ini amat bemakna dan amat berbeza dari tahun2 lepas sehingga sayang untuk aku meninggalkannya..namun umi sempat berpesan kepadaku..kalau raya kita xboleh sedih2 sebab raya itulah hari kemenangan dan tanda kesyukuran bagi orang Islam setelah berjaya menjalani latihan iman,,syukran umi!

Pada pagi Syawal yang penuh syahdu,aku bersama-sama kakak dan adik-adik mengikut abah ke masjid untuk sembahyang raya tanda syukur kepada Allah,,selepas itu,kami pulang ke rumah..sempat juga singgah ke kubur arwah tok nek dan nenek,,setibanya di rumah umi sambut kami dengan hidangan rendang,kek coklat dan sebangainya,,sedapnya!seusai makan aku melihat telefon bimbitku yang agak canggih..terpapar 12 mesej yang belum dibaca dan 8 panggilan yang tidak dijawab,,yaAllah baru aku teringat semalaman aku tidak melihat telefon bimbitku kerana terlalu sibuk menyiapkan persiapan bagi menyambut hari lebaran,,kepada sahabat2ku,,aku memohon maaf kerana tidak membalas mesej dan panggilan kalian,,dan antara banyak2 mesej,,satu mesej yang menarik perhatianku...

"ANGIN,,jika kau berhembus lembut melalui sahabatku ini,,
katakanlah kepadanya aku teman dia selamanya,,
AIR..jika kau mengalir di sisinya..
beritahulah padanya bahawa aku memohon maaf atas segalanya,,
BURUNG,,jika kau terbang melintasinya..sampaikanlah kataku ini kepadanya
"semoga kasih kita kekal hingga ke syurga walaupun hakikatnya kita akan berpisah,,
dan semoga Allah pertemukan kita pada Ramadan akan datang,,"
SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN..." 

syukran ya ukhti habibati atas mesej yang cukup bemakna,,entah mengapa bila aku membaca mesej itu tetiba hatiku sedih,,ketika sedang melayan perasaan tetiba telefon bimbitku berdering,,,,

"Assalamualaikum Qistina,weyh apa citer ko sekarang?lama xdengar kabar ko..manala ko menghilangkan diri selama nie..rindu taw"soal Laila bertalu-talu kepadaku,,
"Waalaikumussalam,,alhamdulillah Ila,,kte sihat jer,,hilang??mana ada kte wujud lgi nie ha..kte pon rindu gak kat ila ngan kwn2 yang lain.."
"Ha!Qis, nie nak bgtaw,,hari raya kelima nie ktorang nak buat konvoi ramai2 cadang nak g umah cikgu2,,kalau ko xkeberatan,,ktorang nak g umah ko sekali,,amacam?boleh ker?.."
"Eh..boleh jer,,mai la datang ramai2..boleh kte gosip sama2,,insyaAllah kte masak sedap2 utk korang..ramai ker,,budak laki join sekali ker?
"Orait..tue yg aku tunggu2 tue,,hihi,,ramai ar gak,,budak laki pon adela jugak,,,"
"ok2 no hal la,,papehal kompemkan balik kat kte erk.."
"ok2!nway,,SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN,,aku nak minta maaf kalau ada buat salah dan silap,,terkasar bahasa dan macam2la,mana taw takut sempat jumpa,"
"uish!!Ila nie,,mana boleh Ila dah janji nak datang rumah kte,,so Ila kena ade jugak,,oklah,,.kte pon sama,,nak ucap SELAMAT HARI RAYA juga...tiitt,,,,

 ...........................................................

3 SYAWAL...ya Allah,,mimpi itu datang lagi..kali ini mimpi yang amat2 menganggu fikranku..aku bermimpi bahawa kawan2 aku terlibat dalam kemalangan,,masing2 meninggalkan aku,,suasana sayu sangat2..umi dan abah memeluk aku dengan erat,,guru2 semua hadir dengan muka yang sedih,,,YA ALLAH..apa semua ini..aku berharap ini semua hanya mainan tidur aku....YA ALLAH!SELAMATKANLAH SAHABAT-SAHABATKU INI,,AKU MENYAYANGI MEREKA!!!!

5 SYAWAL..pagi2 lagi aku sudah bangun,,selepas menunaikan solat subuh,,aku terus bersihkan rumah walaupun rumahku sudah bersih,,..aku alihkan sofa2 di ruang tamu supaya ianya kelihatan lapang,,selepas itu aku membersihkan halaman rumah..aku menyapu daun2 kering yang gugur dan sempat menyiram pokok2 bunga umiku..Umiku memandang hairan ke arahku dan aku hanya mampu tersenyum ke arahnya,,
Kira2 pukul 10 pagi aku sudah memulakan operasi memasak bersama umi,,kami merancang untuk memasak yang paling istimewa buat sahabat2ku,,ketika aku sibuk di dapur..
"Assalamalaikum Qis,,jap ag ktorang sampai,,sekarang kat rumah Cikgu Siti nie,,da nak gerakla nie,,tggu taw!!!..
"ok!no problem.."

Setelah aku  tamat berbual dengan sahabatku,,umiku memanggil aku..

"Kak Ngah,tolong umi belikan gula,,habis pulak,,lupa nak suruh abah beli pagi tadi,,duit ambik kat atas TV..cepat sikit nanti kawan 2 nak datang,,,"
Ok Umi,,sebelum itu sempat aku salam dan cium tangan umi,,,umi hanya memandang hairan,,
"Hati-hati taw..pesan Umi,,"

Sedang dalam perjalanan ke kedai,,tiba2 aku terdengar sekumpulan memamnggil namaku dari belakang..entah macam mana boleh terserempak pula dengan sahabat2ku,,namun belum sempat aku pergi ke arah mereka tiba2.....

POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOON!!!!!!!QISTIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
dan duniaku terus gelap selamanya,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

..........................................................

Innalillahiwainnailaihi roji'un,,,,Ya ALLAH rupa2nya mimpi selama ini adalah petanda bahawa aku yang akan meninggalkan sahabat2ku,,,bukan mereka yang meninggalkan aku,,sahabat2ku,,maafkan aku!!!sepatutnya 5 Syawal hari yang gembira buat kalian kerana  kta telah berjanji untuk bergosip sama2,berkongsi cerita,,makan hidangan yang istimewa,,namun apa yang kalian lalui ialah mendengar tangisan,bacaan al-Quran,,dan sebagainya,,maafkan aku,,aku nak kalian ketahui bahawa Allah amat berkuasa terhadap hambanya,,janganlah sesekali kalian mengingkarinya,,,

Dan sesungguhnya aku amat mengharap doa kudus dari kalian,,jangan lupa untuk sedekahkan al-Fatihah buat diriku,,doakan agar aku bahagia dan ditempatkan bersama-sama para anbiya' dan syuhada;,,

Disini aku juga ingin berpesan untuk kalian,,,,
HARGAILAH SETIAP DETIK MASA YANG ANDA LALUI KERANA SETIAP MASA ITU AMAT BERGUNA BUAT KALIAN..
SAMBUTLAH SETIAP KALI RAMADAN DENGAN PERASAAN YANG SANGAT GEMBIRA KERANA BULAN RAMADAN BULAN YANG DAPAT MENTARBIYAHKAN DIRI KITA SEMUA,,
SAMBUTLAH SYAWAL DENGAN GEMBIRA TETAPI BERSEDERHANALAH DENGANNYA,,
INGATLAH MASIHKAH ADA PELUANG UNTUK KALIAN MERASAINYA PADA MASA AKAN DATANG,,jadi sama2 lah kalian bermuhasabah diri dan tingkatkan keimanan untuk bertemu denganNYA,,,

  • Coretan diatas adalah rekaan semata2..maaflah jika ada kekurangan.tidak ada kena mengena sama ada yang hidup dan mati,,cuma dapat dijadikan pengajaran,,adakah masih ada peluang untuk kita bertemu pada ramadan akan datang,,jadi teruskanlah ibadah sahabat2 walaupun Ramadan telah pergi meninggalkan kita,,, 

Kepada semua AHLI ENIGMA...
SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR DAN BATIN,,
kte nak minta maaf atas segala kesalahan yang dilakukan sama ada sengaja atau tidak sengaja..
kepada sape2 yang nak konvoi tue,,berhatilah2 di jalan raya,,,,hihi..




P/S:Tanx to ADMIN blog ENIGMA terima kita jdi penulis kat blog enigma yang hebat ini,,sorila kalau ada kekurangan..lastly,kte dah tunaikan janji tp sorila lambat sikit.....
















 





















28.8.11

Sehari Sebelum Aidilfitri

Memandangkan blog kita ini telah lama ditinggalkan tanpa diusik dan di'update', maka dengan rasa penuh bertanggungjawab izinkan saya mencoretkan sedikit kata dan kalimah sempena Hari Raya Aidilfitri yang akan menjelang kurang 24 jam daripada masa kiriman ini dinukilkan.

Menjelangnya Hari Raya bermakna habisnya puasa dan habisnya puasa bermakna bebaslah syaitan-syaitan yang dirantai pada bulan penuh barakah ini. Maka dapat disimpulkan, menjelangnya raya maka muncullah syaitan. Nescaya hidup kita akan kembali seperti sebelum Ramadhan dulu. Dari teruk dalam bulan puasa menjadi lebih teruk dalam bulan-bulan biasa. Nauzu billah min zalik.

Tidak kurang ada juga yang merasakan hidup dia dalam bulan puasa dan bulan biasa sama sahaja. Maknanya syaitan diikat atau tidak, dia tetap melakukan maksiat yang sama. Maka ingatlah bahawa sesungguhnya diri kita jika begini adalah hamba nafsu diri sendiri.

Selain itu, ada golongan yang mungkin diri kita, yang dia menjadi lebih baik selepas Ramadhan. Diri yang begini boleh dianggap lulusan cemerlang madrasah Ramadhan. Sesuai dengan firman Allah: "Wahai orang-orang yang beriman, dituntut ke atas kamu untuk berpuasa sepertimana yang dituntut ke atas orang-orang terdahulu agar kamu bertakwa." Beruntunglah diri kita jika kita berada dalam golongan ini.

Tetapi ingatlah masih belum terlambat untuk berubah, esok atau mungkin boleh dikatakan hari ini (jam menunjukkan pukul 12.52 a.m) merupakan hari terakhir berpuasa, maka marilah kita melipatgandakan amalan kita hari ini!

Mungkin cara-cara di bawah boleh membantu kita menambah amalan di waktu-waktu terakhir ini:

  1. Selepas sahur daripada kembali ke kamar tidur, apa kata ke kamar mandi dan berwuduk. Kemudian solat tahajud dua rakaat dan berzikir beberapa minit sementara menunggu Subuh.
  2. Subuh berjemaah di masjid. Selama 28 hari Subuh gajah memanjang, apa kata hari terakhir ini kita gagahkan diri ke masjid yang cuma berada di sebelah rumah kita.
  3. Selepas Subuh, baca 2-3 ayat Quran. Ingin hebat lagi tambah sampai 2-3 muka atau mungkin boleh hingga 2-3 juzu'.
  4. Bantulah ibu kita membasuh pinggan yang digunakan masa sahur. Sejuk perut ibu kita.
  5. Duit yang kita biasa habiskan untuk beli tambah nilai telefon bimbit untuk mesej si dia, apa kata kita sedekahkan jumlah yang sama ke dalam tabung-tabung masjid atau kepada mereka yang memerlukan yang kita jumpa di tepi jalan.
  6. Berjam-jam waktu yang biasa kita guna untuk lepak dan layan FB, apa kata luangkan 10 minit untuk solat dhuha dua rakaat.
  7. Kemudian, waktu yang berjam-jam juga yang kita guna untuk baca komik di laman internet atau sebagainya, alangkah indahnya kalau kita luangkan sekurang-kurangnya setengah jam sahaja untuk baca Al-Quran.
  8. Kalimah-kalimah mengarut dan mencarut yang keluar dari mulut kita, gantikanlah dengan zikir-zikir memuji-Nya dan berdoa sesungguhnya doa orang yang berpuasa makbul.
  9. Masa sebelum berbuka yang telah 28 hari kita habiskan dengan menunggu bodoh sambil merenung dan menghidu makanan, berdoalah kepada Allah hajat yang paling kita inginkan. Waktu ini waktu yang paling mustajab dan Insya-Allah termakbul.
Jomlah kita memanfaatkan hari terakhir di bulan yang penuh dengan barakah ini. Siapa tahu Ramadhan kali ini Ramadhan terakhir buat kita. Alangkah ruginya jika dihabiskan kesemua 29 hari dengan aktiviti-aktiviti yang menambah dosa. Sekurang-kurangnya ada satu hari kita yang dimanfaatkan.

Sekurang-kurangnya hari ini menjadi hari untuk kita menambah pahala. Sesungguhnya setiap amalan fardhu di bulan puasa akan digandakan 70 kali pahala dan amalan sunat menjadi setaraf dengan amalan fardhu. Ruginya kalau tak direbut peluang ini. Insya-Allah.